Timeflies when you're having fun! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yara Compagner - WaarBenJij.nu Timeflies when you're having fun! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yara Compagner - WaarBenJij.nu

Timeflies when you're having fun!

Door: yaracompagner

Blijf op de hoogte en volg Yara

05 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Oktober alweer!
Vorige week vrijdag 26 september, zijn Zoë, Liza en ik om kwart over 7 op de fiets gegaan voor onze verlenging van het visum! We wisten niet meer dat het zo dicht bij was, dus waren er al met een kwartiertje terwijl we pas om 8.15 onze afspraak hadden, gelukkig ging de tijd snel dus waren zo aan de beurt, we kregen een nummertje en moesten doorlopen naar de wachtruimte, waar om de beurt de nummertjes werden omgeroepen. Eenmaal aan de beurt moesten we allerlei papieren laten zien, helaas kon ons visum nog niet verlengd worden en moeten we nog een keer terug komen. Toen we weer thuis waren zijn we wat gaan eten en hadden het plan om ’s Middags naar het centrum te gaan. We hebben rond 1 uur de bus gepakt, we moesten een hangmat en nog wat andere spulletjes halen omdat we de volgende dag 2 dagen op trip zouden gaan. Daarna zijn we nog in wat andere winkeltjes wezen kijken en volgepakt weer de bus genomen naar huis. ’s Avonds hebben we nog bij een vriend gezeten maar zijn wel op tijd weer naar huis gegaan want onze wekker ging om half 7.

Zaterdag was het zover, op trip naar Brownsberg & Stone Island. We moesten om half 9 bij ’t Vat zijn, we hadden de avond ervoor om kwart voor 8 met de taxi afgesproken maar na een paar telefoontjes plegen was hij er om kwart over 8, en kwamen we om 1 minuut voor half 9 aan bij ’t Vat! We moesten even wachten en toen kwam de bus die ons naar onze bestemming zou brengen, na een paar keer stoppen om nog wat laatste boodschapjes te doen waren we onderweg en hebben2,5 uur lang in de bus gezeten. Toen we er waren viel ons meteen al 1 ding op, wat een rust! We werden naar een hutje gebracht waar we zouden overnachten in onze hangmatten. Toen wij onze 3 hangmatten wouden gaan neerhangen kon het niet missen dat we iets vergeten waren, we kwamen erachter dat we geen touw hadden meegenomen waar we ze aan op konden hangen. Gelukkig zei de gids/vriend dat het wel goed kwam, en daar hadden we alle vertrouwen in. We hebben de hele middag een beetje gewandeld en gechillt, want helaas had onze gids/vriend Chikungunya opgelopen en konden we minder doen dan gepland. Hij had wel nog 2 andere vrienden meegenomen die hem hielpen met veel dingen, dus dat scheelde! En hij vertelde dat er ’s Avonds nog een paar zouden komen met touwen waar we dan eindelijk onze hangmat aan konden vast hangen. Toen hun kwamen was het meteen gezellig. We hadden een bbq, drank, muziek en gezelligheid!
Toen we laat in de nacht in onze hangmatten gingen liggen, merkte iedereen meteen hoe koud het was. Ondanks dat er nog tegen ons gezegd was voor dat we weggingen dat we een extra paar sokken mee moesten nemen omdat het in de nacht erg koud was waren wij natuurlijk zo eigenwijs dit niet te doen! Gelukkig had ik een badhanddoek mee en heb ik daar de nacht mee doorgebracht..

De volgende ochtend (na 2 uurtjes slaap) was iedereen weer wakker. De zon scheen gelukkig en dat was wel fijn na zo’n koud nachtje. We hadden heerlijk ontbijt gekregen en zijn daarna met zijn allen naar de Leoval gelopen, dit is een kleine waterval. En we hadden geluk hij stond niet droog dus konden er met z’n allen onderstaan! De terugweg was iets minder leuk, we moesten natuurlijk weer helemaal omhoog lopen en het was super warm. We konden nog naar een andere waterval gaan en die zou nog ongeveer 3 kwartier lopen zijn, maar we hadden maar besloten dit niet te doen en zijn teruggegaan naar ons ‘verblijf’.
Toen we daar weer waren hebben we wat gegeten en zijn daarna alles op gaan ruimen zodat we weer terug konden naar huis. Het is jammer dat we niet naar Stone Island konden maar hier gaan we een andere keer nog heen.

Maandag t/m donderdag was het weer een weekje stage lopen, er is nog steeds erg last van personeel tekort, dus het is hard werken maar zo gaat de tijd ook snel voorbij!

Donderdagavond was het weer tijd voor weekend, we hebben eerst onze intervisie gehad en zijn daarna uit geweest in Havanna.

Vrijdag hebben we niet veel gedaan, we zijn even naar het centrum geweest, ’s Avonds zouden we boodschappen doen bij de uitgebreide Choi’s (een soort AH). Helaas heb ik de hele dag last gehad van ontstoken ogen en ben ik maar op bed gaan liggen met ijs en zijn Zoë & Liza boodschappen gaan doen, ze zijn een uur of 3 weggeweest en kwamen met super veel boodschappen terug (wat wij ook wel nodig hadden). We hebben ’s Avonds niet veel meer gedaan en zijn op tijd gaan slapen omdat we de volgende dag op trip zouden gaan naar Babunhol.

Zaterdag ging om 7 uur de wekker, de taxi zou er om 8 uur zijn. We hebben samen ontbeten en hebben onze spullen ingepakt, de taxi was er al om kwart voor 8 dus moesten snel alles nog bij elkaar pakken. We hadden om 9 uur afgesproken, en we waren ruim op tijd. We kregen wat te eten en drinken en toen iedereen er was zijn we met de bus richting Babunhol gegaan, dit was ongeveer 2 uurtjes rijden. Je kon er heerlijk zwemmen en in je hangmat chillen, het was dus echt een relax dagje. We waren ongeveer met 15 man en het was super gezellig. Tegen een uur of 6 zijn we weer in de bus gegaan richting huis en om 8 uur waren we weer thuis. We waren super moe maar Zoë en ik hadden eigenlijk nog wel zin om uit te gaan, dus zijn we om 1 uur even wezen kijken in Zsa Zsa Su, het was eerst heel rustig, maar kwam om 2 uur wel wat opgang, maar ondanks we ook al moe waren zijn we tegen half 4 weer naar huis gegaan.

Vandaag (zondag 5 oktober) gaan we druk bezig met onze verslagen en ons huis schoonmaken. En morgen begint mijn 6e stageweek alweer, dus we zitten al bijna op de helft!

Tot snel xxx

• 05 Oktober 2014 - 17:31

Heidi En Evert:

Heee yara. Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt. En leuk dat je leuke dingen beleefd. Leuk spinnetje op de foto. Niet lopen gillen? Geniet er van. Groetjesss

• 07 Oktober 2014 - 14:32

Dirk En Dinie:

Hoi Yara,
    Meid wat heb je het druk haha,
    fijn dat jullie het zo leuk hebben en je t naar de zin hebt!
    Enge beestjes hoor hihi leuke fotoos!
    Mooi verslag weer.
    Groetjes Dirk en Dinie