Alweer 1 maand in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yara Compagner - WaarBenJij.nu Alweer 1 maand in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yara Compagner - WaarBenJij.nu

Alweer 1 maand in Suriname!

Door: yaracompagner

Blijf op de hoogte en volg Yara

24 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Maandag 15 september
Mijn 3e stageweek is alweer begonnen! Zoals gewoonlijk begon de stagedag weer om 7 uur. Een collega moest vandaag met een patiënt naar het MDC, dit is het Medisch Diagnostisch Centrum hier wordt o.a. een CT-scan, Echografie, Vaatonderzoek, Röntgenonderzoek gemaakt, het leek mij leuk om een keer buiten het ziekenhuis ergens heen te gaan, dus ik ben met mijn collega meegegaan, erg interessant om een keer mee te gaan. Toen we weer terug op de afdeling waren heb ik nog geholpen met polsen en temperatuur meten. ’s Middags moest er nog een patiënt naar het MDC met de ambulance, en ik mocht weer mee met mijn collega. Samen met de ambulancebroeder heb ik de patiënt in de ambulance geholpen, en ik nam plaats achterin, naast de brancard, toen we bij het MDC waren, ben ik samen met mijn collega naar de onderzoekkamer geweest, de patiënt werd onderzocht op trombosebeen, maar bleek dit niet te hebben. Toen gingen we weer terug in de ambulance, aangekomen op de afdeling was het inmiddels alweer tijd om naar huis te gaan.

Op de woensdag mocht ik op de behandelkamer staan, hier maken ze de medicijnen en injecties klaar, dit kwam goed uit omdat ik nog een aantal handelingen moest aftekenen, we begonnen ‘s Morgens met medicijnen klaar zetten en injecties klaarmaken, als het eten er om 9 uur was moesten we naar de kamers, om eerst alle injecties/medicijnen te geven. Daarna weer naar de behandelkamer om de medicijnen/injecties voor 12u klaar te maken en pauze te houden. Na de pauze heb ik meegekeken met het inbrengen van infusen. Om 13 uur weer medicijnen en injecties rond gedeeld, vervolgens moesten we de behandelkamer weer netjes opruimen en schoonmaken voor de collega van de volgende dienst.
Donderdag stond ik weer op de behandelkamer, dit keer moest ik alle subcutane naalden en medicijnen klaarzetten, omdat ik nog geen intraveneus mag geven. Gelukkig heb ik op de woensdag veel uitleg gekregen, en kon ik zelfstandig aan de slag! En eigenlijk zag de dag er weer hetzelfde uit als de dag ervoor. Ik heb deze 2 dagen veel geleerd op de behandelkamer over bepaalde medicatie en injecties. En ook heb ik mijn handelingen kunnen aftekenen!
’s Avonds hebben we weer met een paar van onze groep bij de waterkant gezeten, daar zagen Liza en ik een tandem staan van iemand, waar wij natuurlijk wel even een rondje op wilden fietsen, we hebben de eigenaar gezocht en gevraagd of we er een rondje op mochten fietsen, daar gingen we, 2 bakra’s op de tandem! Later zijn we naar Havana geweest, wat erg gezellig was.

Vrijdag hebben we eerst heerlijk uitgeslapen! ’s Middags ben ik samen met Liza naar de Hermitage mall geweest, omdat we allebei graag nieuwe schoenen wilden hebben, en uiteraard hebben we die gekocht! En omdat we allebei geslaagd waren zijn we wat gaan eten bij het Surinaamse Smulhoekje en hebben een heerlijke smoothie gedronken. ’s Avonds hebben we kook’les’ gekregen van een jongen uit onze groep, we hebben kousenband met rijst en groenten & kip gegeten, wat (zoals altijd hier) goed smaakte! We zijn op tijd naar bed gegaan om de volgende dag vroeg op te staan voor White Beach.
Zaterdag, zoals jullie in mijn vorige verslag hebben kunnen lezen hebben we vorige week White Beach door omstandigheden niet helemaal gehaald, maar vandaag stonden we met goede moed om 9 uur op, eerst ontbijten met z’n allen. Daarna zijn we naar de bushalte gelopen, om op de bus te wachten, die al erg snel kwam. In het centrum aangekomen, moesten we overstappen op een andere bus (dit keer meteen de goede). Toen we na een uur in de bus te hebben gezeten aankwamen bij White Beach was hij nu gelukkig wel open! We hebben de hele middag heerlijk gezwommen en gezond, het water stond eerst op 30 cm dat was wel jammer maar in de loop van de middag werd het water tot 1.50 meter, dus het was heerlijk! Toen we ‘s Middags weer terug gingen om 5uur, kwamen we er wel achter dat we behoorlijk verbrand waren ondanks dat we ons goed hadden ingesmeerd, we hebben ongeveer een uurtje op de bus moeten wachten, toen we weer aangekomen waren in het centrum bleek dat de bussen richting ons huis niet meer reden, dus hebben we maar een taxi gebeld die er gelukkig binnen 2 minuten was, hij heeft ons veilig thuis gebracht en ’s Avonds hebben we heerlijk pannenkoeken gegeten!

Zondag hebben we de hele dag thuis gezeten, en met onze families/vrienden geskypt. We zijn weer mooi op tijd naar bed gegaan want er stond weer een nieuwe week op de planning.

Maandag was er weer een nieuwe stagedag, Zoë en ik hadden al zo’n vermoeden dat het druk zou zijn op stage, aangezien er heel veel stagiaires die hier uit Suriname komen weg zijn, en aangezien het personeel vooral uit stagiaires bestond was het ook de helft minder, hard werken dus! Zoë en ik werden deze dag samen op de mannenafdeling gezet, samen met nog 2 collega’s, 1 collega moest naar het MDC de hele dag dus we stonden met zijn 3en voor 20 mensen, het was wel druk (en vooral heeeeel warm). Maar ondanks dat heb ik fijn kunnen werken en geen minuut stil gezeten, een keer wat anders! In Oktober komen er weer nieuwe stagiaires dus dan zal het wel weer een stuk rustiger worden, tot die tijd hard werken!

Morgen is het woensdag en zitten we alweer een maand hier in Suriname, de tijd vliegt hier echt voorbij maar dat betekent niet dat ik minder geniet, want dat doe ik nog steeds elke dag!

  • 24 September 2014 - 00:50

    Liza:

    Ben trots op ons! Morgen maar even vieren! :)

  • 24 September 2014 - 12:37

    Dinie Klein:

    Hallo Yara,
    Meid wat weer een leuk verslag,
    Inderdaad al weer een maand, zo snel gaat t !
    Maar met het werk en leuke dingen doen en zien,krijg
    je de tijd wel om he? Fijn dat je het zo naar de zin hebt,
    geniet er maar lekker van!
    Op dit moment regent het hier bij ong 16
    maaaar het wordt de komende dagen beter!
    Yara succes en geniet ze!
    Groetjes en liefs van ons 2tjes







Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 23 Juni 2014
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 27239

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 02 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: