Almost christmas time! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yara Compagner - WaarBenJij.nu Almost christmas time! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yara Compagner - WaarBenJij.nu

Almost christmas time!

Door: yaracompagner

Blijf op de hoogte en volg Yara

23 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Weer een verslag uit het mooie Suriname!

Zondag 14 december heb ik samen met Liza de kaaimannen/dolfijnen trip gedaan. We hebben eerst lekker uit kunnen slapen, want we hoefden ons pas 13.00 te melden op Leonsberg.
Toen Liza en ik aankwamen moesten we nog even wachten op de gids + anderen die meegingen op de trip.
Toen de groep compleet was gingen we in de boot naar de plantage Rust & Werk. Hier hebben we een rondleiding gekregen. We kregen allemaal een kokosnoot die we mochten opdrinken (wat erg lekker was). We liepen naar een plek waar de gids kaaimannen had. Die we allemaal even mochten vasthouden.
Na de rondleiding hebben we geluncht op de plantage en zijn we teruggelopen naar de boot waar we verder gingen met dolfijnen spotten.
We hebben ze toen wel gezien, maar de dolfijnen kwamen niet erg dichtbij en ook de foto's waren niet gelukt omdat ze veel te snel weer onder water gingen. Maar de gids zei dat we het later nog een keer gingen proberen.
We zijn doorgevaren naar Braamspunt (het enige stukje zandstrand van Suriname).
Iedereen heeft hier lekker genoten van de rust, het water en het strand!
De zon ging onder, en we gingen met zijn allen weer op de boot, verder met dolfijnen spotten. Het was al wat schemerig en nu kwamen de dolfijnen wel erg dichtbij, wat ook mooie foto's heeft opgeleverd.
We zijn uiteindelijk weer terug richting Leonsberg gevaren onder het genot van de zonsondergang & muziek op de boot.
Toen we weer thuis waren meteen naar bed gegaan want het was tijd voor onze laatste week stage!

Maandag t/m woensdag heb ik mijn laatste stageweek gehad!
de tijd is zo snel gegaan, en het is heel apart dat ik geen stage meer hoef te lopen hier. Zoë en ik hebben van ons sponsorgeld nog een cadeau gekocht die het ziekenhuis goed kan gebruiken.
Woensdag heb ik afscheid genomen van de collega's en was het tijd voor 2 weken vakantie!

Donderdag 18 december hadden we onze laatste trip gepland (Raleighvallen). We moesten om 8 uur verzamelen want er stond weer een lange reis op ons te wachten.
We moesten eerst ongeveer 4 uur met de bus en daarna nog 3/4 uur met de boot.
Met zijn 9en (incl. kok+gids) vertrokken we richting de Raleighvallen. Ik heb in de bus zo ongeveer de hele weg geslapen dus de reis ging voor mij aardig snel.
Rond een uurtje of 12/1 kwamen we aan bij Witagron, vanaf hier zouden we met de boot verder gaan. We hebben alle spullen overgeplaatst en zo gingen we verder varen naar Raleighvallen. Onderweg zijn we nog ergens bij een plekje gestopt en kon je een duik nemen in het water. Ik wilde naar de andere kant van het zandstuk maar had er niet bij nagedacht dat dit stuk zand 24/7 in de brandende zon staat en ben er met mijn blote voeten over heen gelopen, toen ik op de helft was kwam ik erachter hoe erg het zand brandde en ben keihard naar het water gerend. Helaas hielp het water niet met afkoelen en waren mijn voeten ontzettend verbrand + een paar blaren opgelopen, ik heb iniedergeval geleerd dat ik NOOIT meer met mijn blote voeten op een stuk zand moet gaan staan in de brandende zon. Nadat iedereen lekker afgekoeld was in het water zijn we verder gevaren, met de muziek volop aan ging de tijd snel en waren we ongeveer tegen een uur of 5/6 aangekomen bij ons verblijf!
Na de spullen uitgeladen te hebben, hebben we de hangmatten opgehangen en konden we aapjes voeren!
Je mocht wat voor jezelf doen, en ik heb een poging gedaan tot vissen, maar ik was er niet zo'n ster in en heb niks gevangen. 's Avonds hebben we de planning gekregen voor de komende dagen en hebben we heerlijk gegeten!
We wilden 's Avonds nog spinnen gaan zoeken, maar dit hoefde al niet meer omdat een andere gids al aankwam met een vogelspin!
Hier zijn we allemaal even mee op de foto geweest. We hebben er 's Avonds nog een gezellig feestje van gemaakt!

De volgende ochtend stond om half 8 het ontbijt klaar, want er was deze dag een drukke planning!
Een beetje brak en een beetje moe zaten we aan het ontbijt.
Helaas had ik deze dag erg last van mijn voet gekregen van de afgelopen dag op het hete zand. Maar ik kon deze dag natuurlijk niet overslaan, en mijn voet is goed behandeld door de gids waardoor ik er wel even een paar uurtjes mee op vooruit kon!
We begonnen aan de wandeling, die heen ongeveer 3,5/4 uurtjes zou duren. De wandeling was vooral door de jungle heen. Na ongeveer 3 uur te lopen, kwamen we in de buurt van de Voltzberg. Voor het klimmen nog even geluncht. Het klimmen heeft ongeveer een half uur geduurt, en het was super warm, maar het was de moeite waard om op de top van de Voltzberg te staan!
Na hier even gezeten te hebben zijn we weer begonnen met het terugkeren richting de accommodatie (aangezien dit ook nog weer zo'n 3,5 uur zou gaan duren).
Ik had toch wel aardig last van mijn voet gekregen, maar ik moest even doorbijten. Toen we na de zware terugweg eindelijk terugkeerden had iedereen het helemaal gehad, gelukkig stond er een heerlijke soep op ons te wachten! Na het eten lekker even gedoucht en om 8 uur konden we aanschuiven voor het avondeten, wat weer heerlijk smaakte!
Na het eten een beetje gechillt met z'n allen en om 11 uur ben ik maar naar de hangmat gegaan, want wat was ik moe!

De volgende dag mochten we gelukkig wat langer in onze hangmatten blijven liggen, om 9 uur stond het ontbijt klaar. Vandaag zouden we door de jungle naar de Moedervallen gaan.
We zijn eerst met een bootje gevaren richting de plek vanaf waar we zouden gaan wandelen.
Toen we na ongeveer een uur bij de moedervallen aankwamen heb ik mezelf geïnstalleerd op een rots, aangezien ik niet kon zwemmen vanwege mijn voet heb ik daar heerlijk de uurtje(s) doorgebracht.
Toen iedereen klaar was met zwemmen, zijn we dezelfde route weer terug gelopen naar de boot!
De rest van de middag mocht iedereen wat voor zichzelf doen.
Voor het eten zijn we nog naar het vliegveld in de buurt gelopen, om de zonsondergang te bekijken.
Zoë en ik hadden het alleen al snel gehad en zijn weer terug gelopen, (dat lopen waren we helemaal zat).
We hebben 's Avonds bij de rotsen nog een kampvuur gemaakt met iedereen en hebben er nog een gezellig feestje van gemaakt.
Het is ook wel een latertje geworden, maar het was echt een super leuke avond!

Zondag om half 9 stond het ontbijt klaar, en was het om 10 uur tijd om de boot te pakken richting Witagron, het was echt een super leuke trip met iedereen! 's Avonds waren we rond een uurtje of 8 weer thuis en zijn we nog wat wezen eten bij het Pannenkoeken & Poffertjes huisje.

Maandag ben ik mee geweest met de kerstviering op Liza haar school, dit was ook meteen Liza haar laatste stagedag. Ik vond het leuk om een keer op een andere stageplek te kijken en de kerstviering op school mee te maken!

En dan is het volgende week vrijdag alweer tijd om de spullen te pakken, en weer aan de terugreis naar Nederland te beginnen!
Wat een raar idee dat dan de 4,5 maand alweer om is, ik heb hier zo ontzettend veel geleerd en ik heb hier zoveel meegemaakt! Maar ik heb natuurlijk ook weer heel veel zin om alle lieve vrienden & familie weer te zien!

Ik wil iedereen in iedergeval alvast een hele fijne kerst wensen & een gelukkig nieuwjaar!

(de foto's van de trip naar raleighvallen komen later, aangezien ik deze foto's nog niet binnen heb)

Tot snel xxx

• 23 December 2014 - 22:35

Dinie Klein:

Hoi Yara,
    Zo ben er maar even rustig voor
    gaan zitten om je verslag te lezen!
    We zullen die mooie verslagen van jou missen!
    Hopelijk gaat het beter met je voeten!
    Wat gaat de tijd inderdaad snel he?
    We wensen jou een hele fijne kerst en fijne